Misschien is het niet iedereen opgevallen maar Alex Hoekstra heeft deelgenomen met de El NiƱo Especial. Hollands Handwerk met een wel heel speciale vleugel. Daarin zitten nu 4 extra servo’s om de leading edge in te kunnen stellen!
De foto’s laten het mooi zien:
LEF, oftewel leading edge flap. En dit over de hele lengte van de vleugel. Mooi staaltje vakmanschap.
Mooie innovatie, echter ben ik bang dat dit niet conform de regels is.
Vleugel geometrie mag alleen veranderd worden door de stuurvlakken, zijn dit stuurvlakken ?
Is een flap in F5j een stuurvlak?
Ja
Een flap aan de achterzijde is dus een stuurvlak en aan de voorzijde niet. Wat is het verschil?
Dat je ermee kunt sturen, oftewel een bocht draaien. Dat zie ik met die “Slats” nog niet gebeuren.
Je bedoelt sturen dus in de zin van richting veranderen. Maar met flaps verander je ook je snelheid; daalsnelheid en voorwaartse snelheid. Dat doe je volgens mij ook met LEF’s. Dus als je de regel consequent wilt hanteren mag je flaps ook niet gebruiken voor daal of voorwaartse snelheid verandering.
De centrale flap op mijn Plus kan ik ook verder niet mee sturen. Alleen profiel veranderen en ‘remmen’.
Na overleg met Peter Keim, KNVVL – Sportzaken modelvliegsport, blijkt deze technologie legaal te zijn, verwijzend naar sectie 5.5.11.1.1 van de Sporting Code:
Definition of a Radio Controlled Glider with Electric Motor
A model aircraft which is equipped with an electric motor to provide propulsion only for the purposes of launching , and in which lift is generated by aerodynamic forces acting on surfaces which remain fixed (except control surfaces). Model aircraft with variable geometry or area must comply with the specification when the surfaces are in maximum and minimum
extended mode. The model aircraft must be controlled by the competitor on the ground, using radio control. Any variation of geometry or area must be actuated at distance by radio control.