Beste deelnemer, voormalig deelnemer, liefhebber, geïnteresseerde,
Beste wie dit leest,
Seizoen 2022 is inmiddels al een tijdje geleden afgesloten. We hebben alle 5 de geplande wedstrijden kunnen vliegen waardoor we het seizoen volledig hebben kunnen afronden en nu wordt het tijd om vooruit te kijken. Er van uitgaande dat iedereen die dit leest ook mijn brief van afgelopen zomer heeft gelezen neem ik aan dat jullie begrijpen dat dit nog een spreekwoordelijk grijs regenachtig wolkendek is om naar te kijken. Ik zit al een tijdje te hikken op dit verhaal, het begon met een paar regels en een vraag en ik verzandde daarna in bijna 8 pagina’s aan randzaken en uitweidingen in veel te gedetailleerde onderwerpen en ik kwam er maar niet uit hoe ik moet verwoorden wat ik wil verwoorden.
Ik heb het allemaal weer verwijderd en probeer het nu klein te houden.
Tot 2022 was er een redelijk groepje vrijwilligers die de verschillende taken verdeeld hadden. Mijn werk was in principe alleen wedstrijdleider: de voorbereiding met betrekking tot de loting en de scorekaartjes e.d. en de wedstrijdleiding op de dag zelf. Ik ben na mijn eerste jaar gevraagd, voorgedragen en door jullie gekozen als subcommissie lid F5J. Daar is ergens ook een keer materiaalbeheer bij gekomen want de persoon die dat deed stopte er mee en er was niemand die dat op wilde pakken. Door verschillende oorzaken kwam het er uiteindelijk dit jaar op neer dat ik met de hulp van de afgetreden voorzitter Gerben ook de planning, de veldselectie en communicatie heb gedaan.
Het is ieder voor zich allemaal niet zo heel veel werk maar de wijze waarop het allemaal op mijn bordje terecht is gekomen was niet helemaal mijn keuze. Daar ben ik deels zelf schuldig aan want ik had ook wel eens nee kunnen zeggen, maar het is uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de subcommissie om er voor te zorgen dat er een competitie op poten gezet wordt en als subcommissielid was dat dus voor mij op op te pakken. Dit is gelukt maar ik heb het niet als succesvol ervaren en heeft het voor mij niet altijd leuker gemaakt.
Waarom ik stop als wedstrijdleider is bekend neem ik aan. Door veranderde privé omstandigheden weet ik al dat ik, zelfs zonder voorlopige agenda, in 2023 niet alle wedstrijden aanwezig ga kunnen zijn waardoor ik ook de overige taken niet volwaardig uit kan uitvoeren wat mij deed besluiten hier ook mee te stoppen.
Mijn intentie van de brief van afgelopen zomer was een zaadje planten bij alle deelnemers, potentiële deelnemers en overige geïnteresseerden over de problematiek en het gaat nu tijd worden om die zaadjes te oogsten. Of in ieder geval om te kijken of die in vruchtbare grond geplant is. Dat kan volgens mij alleen door met de koppen bij elkaar te komen in de vorm van een vergadering, een voorvergadering, een bespreking, een samenkomst, geef het beestje een naam maar we moeten het met elkaar bespreken want zoals het afgelopen jaar is verlopen is mijns inziens niet toekomstbestendig.
Hoe, waar of wanneer heb ik eerlijk gezegd nog geen idee van. Misschien weet iemand een locatie, een clubhuis of een verenigingsgebouw van het een of ander waar we met een groep terecht kunnen maar misschien is dat nog te vroeg om dat uit te zoeken en moet er eerst een interessepeiling gehouden worden, want de vergadering van dit jaar is ook niemand naar toe gekomen. Toen is deze hele problematiek ook al ter sprake gekomen maar zoals ook eerder gemeld was er niemand voor de F5J aanwezig dus kon er niets verder be- of afgesproken worden.
Een eventuele vergadering wordt normaal gesproken vooraf gegaan aan een agenda, een leidraad voor wat er tijdens die vergadering besproken gaat worden. Ik weet eerlijk gezegd niet waar ik zou moeten beginnen met het opmaken van zo’n agenda. Ik weet wel een paar dingen die ik zou willen bespreken en/of veranderen maar ook dat is voorbarig om hier al te plaatsen want er zal eerste een antwoord gegeven moet worden op de volgende vragen:
Wie gaat of gaan die wedstrijden organiseren?
Wie gaat er leiding aan de subcommissie geven?
Wie gaat het penningmeesterschap opnemen want tegen mijn eerdere berichtgeving in blijkt er toch ook nog geen vervanger voor die functie te zijn?
Voor de taken van Voorzitter en Penningmeester moet ik doorverwijzen naar respectievelijk G. van Berkum en E. Velthuizen. Zij hebben dit lange tijd gedaan dus kunnen uitleggen wat hier voor komt kijken. Deze personen kunnen ook uit de F5B hoek of de F5K hoek komen aangezien die onder dezelfde subcommissie Radio Bestuurd Elektro Zweef vallen.
En als laatste vraag: Is er nu animo in deze groep voor een voorbespreking om de Nederlandse F5J een toekomst te geven? en dan klinkt het lullig maar dan is het wel de bedoeling dat we met meer dan 3 man daar zitten en het liefst ook met de mensen die het over zouden willen gaan nemen. Dit is dus bij deze ook een interessepeiling en daarvoor kunnen jullie je bij mij opgeven zodat ik kan inventariseren of het de moeite loont om naar een locatie op zoek te gaan.
Mijn email is bjlmoree@hotmail.com, het kan ook als reactie op dit bericht hier op de site maar ik beheer deze niet dus het kan dan wat langer duren voordat ik zie dat je je hebt opgegeven.
Ik hoor graag van jullie!
Justus