Verslag Losser 2021

      1 reactie op Verslag Losser 2021

De 2de van 2021 is gevlogen in Losser en het was weer een mooie hoor!

De 14 Nederlandse inschrijvingen mag wat mij betreft wel ‘een onsje meer zijn’ maar door de goede contacten van de ontvangende club met onze oosterburen waren er ook 10 Duitse inschrijvingen en voor het eerst in een Nederlandse wedstrijd ook een Spaanse deelnemer. Al met een aardige opkomst!

Ik kon het niet laten ‘Rafa’ (Rafael Ichaso) te vragen hoe hij zo ver van huis op een F5j wedstrijdje verzeild is geraakt. Hij werkt blijkbaar al een tijdje in Duitsland, vliegt met zijn Explorers bij een Nederlandse club en het wedstrijdbloed kruipt dan waar het niet gaan kan, hij vliegt in Spanje ook F5j, dus kwam hij nu bij ons eens een wedstijd mee vliegen. Mooi toch!

Nils Winkler kreeg in de laatste dagen voor de wedstrijd materiaalpech die hij niet tijdig op kon lossen en moest helaas verstek laten gaan dus we zijn met 24 man van start gegaan, verdeeld over 3 groepen van 8 of 9 man.

“3 x 8 is 24 dus waarom 9” hoor ik jullie al denken. Maar op het moment van loten stonden er wel 25 man en dan krijgt je 2 groepen met 8 en 1 groep van 9 man. Het programma dat de loting maakt verdeelt alle piloten tegen elkaar maar ook over de verschillende startpunten om enig terreinvoordeel uit te sluiten en dat is in het laatste uur voor de start niet meer aan te passen waardoor er af en toe een groep met een lege startplaats is als er een afmelding komt op de dag van de wedstrijd.

Die dag begon lekker zonnig! Nicolien(Kroon, Buienradar) voorspelde een bewolkte dag met een zwakke tot matige oostenwind en aan het einde van de middag kans op regen vanuit het zuiden.

Die wind was heel goed voorspeld en de eerste rondes begonnen met een vlagerige 3 a 4 m/s wind, dat is 2 tot 3bf voor de landrotten, en samen met de niet voorspelde zon (ik heb op het moment van schrijven een goede rode nek!) begon de dag dus ook flink thermisch.

Ronde 1 groep 1 wist bijna iedereen meteen de tijd vol te vliegen en de “ik ben veel te hoog gestart”-opmerkingen vlogen mij om de oren. Maar na groep 2 stonden de meesten weer met beide benen op de grond want ze kregen het niet cadeau vandaag!

Als we door de scorelijstjes bladeren, mijn ‘volgers’ weten inmiddels dat ik dat graag doe, zie je dat alle duizenders gescoord zijn met een vol gevlogen ronde. Slechts 3 keer was er groepswinst onder de 09:55 en dat waren een 09:51 en 2 keer een 09:54 dus qua vliegtijd zat het bij de toppers wel snor.

Maar die iets vlagerige wind veroorzaakte vele kleine thermiekbellen in het afwisselende landschap waardoor het niet vanzelfsprekend was dat je een goed opgepakte bel kon uitdraaien tot het tijd was om terug te keren en dat maakte dat er soms heel kort gedraaid moest worden en regelmatig van bel naar bel gevlogen moest worden. De tussenliggende gebieden was soms echt overleven, ik heb die eerste rondes regelmatig kisten goed in een bel zien klimmen en tóch voortijdig binnen zien komen.

De wind maakte het er in de ochtend ook niet makkelijker op. Een moderne hoplichte F5j kist stijgt op niets en heeft een lage daalsnelheid en vlakke glij-hoek. Heel theoretisch allemaal maar het betekent dat die dingen niet naar beneden te slaan zijn en van belachelijk laag en ver weg nog steeds gewoon terug op honk kunnen komen……Maar dan moet er niet ineens een windvlaagje komen want dan hangen ze stil en is het klaar.

De keuze tussen zwaar(der) en snel genoeg om terug te keren tegenover licht om goed te stijgen was een lastige en hier zag ik veel verschil in. De lichte mannen konden soms gebruik maken van wat hellingwind op een benedenwindse bomenrij maar om daarvandaan op de stip terug te komen moest dat wel in een dipje in de wind gebeuren anders moet je alsnog 150 meter lopen om je kist op te halen.

Vandaag begon zoals gezegd met een kleine 3bf en nam gedurende de dag langzaam af. Er waren dus ook geen 2 rondes hetzelfde qua omstandigheden en het was de taak van de piloten om hier heel snel op te anticiperen want de beste startrichting van de voorgaande ronde was niet gegarandeerd ook de juiste in de volgende.

Scherp zijn in de laatste minuten en secondes voor de start en vooral niet blijven hangen in een gebied waar niets gebeurd. Dat is eigenlijk altijd wel het devies maar vandaag misschien nog meer dan anders.

Met gelijkmatige omstandigheden kan je op de gok een hoek in duiken die de hele dag al goed werkt maar dat was vandaag zeker de eerste rondes niet het geval.

Na de lunchpauze begon het weer sterk te veranderen, die hele felle thermiekbellen waren verdwenen en het was zoeken naar een hoogte en een plek met stabiele, liefst stijgende, lucht.

Er werd tussen de rondes driftig gesleuteld om ballast te verwijderen, of om een complete andere kist te pakken, om hier mee om te gaan. In de lucht was het wilde knuppelen om in een bel te blijven over gegaan in heel zuinig en rustig sturen en heel geconcentreerd je model observeren om die veel te langzaam aftellende klok voor te kunnen blijven.

Het dag-klassement veranderde net zo snel als het weer. Vaak zie je na een paar rondes wel een beetje afgetekend worden wie het die dag gaan uitmaken maar ik heb zelden de stand na de 3 ronde zo zien veranderen als vandaag. Ik heb de klasserings-tabel er maar eens bijgevoegd:

Hier zie je per deelnemer waar ze na elke ronde in het algemeen klassement stonden en daar is tot en met de laatste ronde strijd geweest waarbij alleen de uiteindelijke winnaar heel stabiel wist te blijven presteren.

Nu is het ook tijd om de cijfertjes er echt bij te pakken want er zijn een paar opvallende puntjes, om te beginnen met de vliegtijden:

Zoals eerder vermeld is vandaag elke groepswinst gepakt met een meer dan volle tijd. Ik vind persoonlijk alles boven de 09:50 vol, vandaag was de ‘slechtste’ 1000 voor Brian van de Gouw met 09:51 in de 4de ronde. Er is daarnaast nog 2 keer 09:54 gevlogen en overige 18 groepswinsten waren 09:55 en hoger.

Er zijn in totaal 175 vluchten gemaakt waarbij 86 keer de tijd is vol gevlogen, ik heb dit deze dag ervaren als relatief weinig. Ik zag veel modellen veel te vroeg weer terugkeren, wat voor mij aangeeft hoe uitdagend het was en hoe belangrijk het blijft om secondes bij elkaar te sprokkelen.

Maar ik heb even de uitslag van Oosterland door gebladerd en opvallend genoeg zijn daar daar 56 van de 104 vluchten vol gevlogen. Voor beide wedstrijden geld dus dat ongeveer de helft van de vluchten voortijdig eindigen, ik ga deze er vaker bij pakken om te kijken of dit ook echt iets zegt of dat dit alleen maar mijn gevoel is van de dag. Als ik komende tijd écht niks te doen heb zal ik voorgaande seizoenen ook eens doorkijken naar deze verhouding, ik ben benieuwd wat daar uit komt!

Maar we gaan verder, want de starthoogte steelt kostbare tijd van je eindscore en die hoogtes waren erg Nederlands vandaag.

De uiteindelijke winnaar startte zijn rondes met een gemiddelde van 128 meter en daar viel mij met name op dat het wedstrijdgemiddelde aanzienlijk lager lag met 116 meter. Zijn rondes vroegen kennelijk om de hogere starts.

Slechts 5 keer is er succesvol onder de 100 meter een motor uitgezet en dat was allemaal in de ochtend, gedurende dag moest er steeds hoger gestart worden om het te halen en dat wordt heel mooi weergegeven door de 1000 met de laagste start in Ronde 1 Groep 1 door Adrie van Brouwershaven met 71 meter, en de 1000 met de hoogste start door Peter Zweers met 193 meter in Ronde 7 Groep 3.

Het laatste onderdeel is de landing.

De top vond ik buitengewoon goed met pas op een 6de plaats in het klassement één keer één landing onder de 45 punten. Daarnaast lijken steeds meer piloten te realiseren dat je erg veel punten kunt verdienen met die landing en dat het verdienstelijk is om dan in ieder geval die landing voor elkaar te hebben als je die tijd toch niet haalt.

Maar liefst 71 keer lag er een model binnen 1 meter van de stip stil, daar tegenover waren er 33 die geen landingspunten bij mochten schrijven wat met name aan de verraderlijke omstandigheden van de ochtend te wijten is. Nét iets te diep naar final draaien en zelfs de meest exclusieve kisten hangen dan gewoon stil en de piloot mag gaan wandelen. Hier zitten ook een paar 0-scores tussen omdat het model niet op tijd de grond raakte, daar heb ik er 5 van geteld.

Als dan aan het eind van de dag die laatste ronde is gevlogen kunnen alle hoogtes, alle vliegtijden en alle landingen gecombineerd worden in een eindklassering en dat is bij een wedstrijd waar het uiteindelijk toch ook een beetje om gaat.
Natuurlijk: “Meedoen is belangrijker dan winnen” maar het is niet voor niets een wedstrijd en dan willen we aan het einde zien wie het spelletje het beste onder de knie heeft.

Ik begin met de observatie 90% wéér voldoende had geweest voor die 10 de plek maar met P8 op 95% gaat het hard omhoog!

P4, P5 en P6 zitten slecht 0,89% uit elkaar en 1, 2 en 3 zelfs maar 0,66% waarbij Peter Zweers op de 3de plaats bleef steken met ‘slechts’ 99,34%.

Beste Nederlander was vandaag Pascal van Ool op 99,89%

Dagwinnaar was oosterbuur Jörg Vogelsang, hij heeft de hele dag bovenaan in het klassement gestaan. Na 7 rondes was het verschil bijna niet meetbaar maar de cijfertjes wijzen uit dat hij het beste met de wisselende omstandigheden om wist te gaan en mocht dik verdient in het midden staan.

default

1 gedachte over “Verslag Losser 2021

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *