Wedstrijdanalyse Oosterland

De eerste van 2021 heb ik als wedstrijdleider aan mij voorbij moeten laten gaan maar gelukkig heeft Gerben dat op kunnen vangen en kon op 3 Juli het seizoen van start gaan. 

Uiteindelijk hebben 14 man zich ingeschreven en door 1 afmelding (Vincent Merlijn rookte zijn regelaar op vlak voor de wedstrijd en week uit naar de F3Res) stonden er 13 man op het veld in Oosterland en van wat ik uit de cijfertjes op kon halen was het geen ‘Walk in the Park’. Geen Max Verstappen in Oostenrijk zeg maar …… 

Aangezien ik er niet bij was beperk ik mij even tot wat getallen die ik uit de Gliderscore-lijstjes bij elkaar heb gezocht. 

We hebben gekozen voor 2 groepen van 6 en 7 man en zelfs met de 10 minuten voorbereiding, die we met slechts 2 groepen hebben afgesproken, kon het maximum van 7 rondes gevlogen worden. 

Dat maakt dat er 14 duizenders gescoord zijn en die heb ik als eerste bij elkaar gezet om te beginnen met die o zo belangrijke starthoogtes. Het gemiddelde over de hele dag voor de rondewinst lag op 150 meter, met als uitschieter omhoog Eric Velthuizen die in Ronde 4 op 200 meter startte en die ronde als beste af wist te sluiten. Uitschieter omlaag was Jeroen Kole die in de 7de ronde aan 100 meter genoeg had. 

Erg grappig dat deze 2 samen ook precies het daggemiddelde maken! 

Als je de motor uit zet begint het echt werk van punten verzamelen, oftewel secondes vliegtijd bij elkaar vliegen. Daar viel mij meteen het grote aantal NIET vol gevlogen rondes op. Ik zet de grens even op 09:50, alles er boven is vol, en dan is die grens maar liefst 55 van de 91 vluchten niet gehaald. Dat zijn hele belangrijke punten maar zelfs de uiteindelijk winnaar heeft dat tot 2 keer toe niet gehaald. 1 keer kan je schrappen en die andere was in een gehakt-ronde voor iedereen waardoor Pascal daar, ondanks slechts 9:40 vliegtijd, toch de rondewinst kon pakken. 

De ‘slechtste’ 1000 staat op naam van Sam de Bliek die in de 3de ronde zijn 08:52, 178 meter starthoogte en een 40punten landing tóch bovenaan het rijtje zag staan. 

Die 3de rond was overigens een zware want alleen de uiteindelijke winnaar heeft hem daar écht vol gevlogen. 

De ‘beste’ duizend, ik zet het bewust tussen haakjes want het is allemaal vreselijk subjectief omdat de omstandigheden per ronde veranderen, was voor Jeroen Kole die zijn laagste start van de dag met 09:55 vliegtijd en ook een perfecte 50 punten-landing omzette in een 1000. 

Dat was overigens in een ronde waar vrijwel iedereen de tijd vol wist te vliegen en de starthoogte, samen met de landingspunten het onderscheid hebben gemaakt. 

Voor die laatste, de landingspunten, zijn er geen extremen te vermelden deze keer. Iedere ronde winnende vlucht is afgesloten met een goede landing waarbij Sam de Bliek de ‘slechtste landing met een 1000’ pakte met die 40 punten in ronde 3. En ik vind 40 nog geen slechte landing, hooguit ‘voor verbetering vatbaar’  

Al met al moet het een zeer uitdagende dag geweest zijn waarbij Pascal hem met heel constant presteren wist te winnen vandaag. Over de hele dag liet hij slechts 8 seconde per ronde vliegtijd liggen, na aftrek van de schrapronde zelfs maar 7 seconden. 

Zijn landingen waren allemaal 50 punten, wederom met die schrapper als enige uitzondering met 0 punten, en zijn gemiddelde starthoogte was met 140 meter een dikke 10 meter onder het gemiddelde om deze dag een 100 0 te scoren en daarmee heeft hij deze dag al winnaar afgesloten.

De reden dat de uitslag zo lang op zich liet wachten, en voor de oplettende volger: de reden waarom de beste 3 op de foto’s andere zijn dan op de lijstjes, heeft een oorzaak die ik toch even wil toelichten:

Adrie van Brouwershaven melde zich na afloop van een van de rondes bij de wedstrijdleiding dat hij twijfelde over de geregistreerde starthoogte van de Altis. In zijn optiek was hij veel hoger gestart en kon dus niet juist zijn. Hij heeft, in overleg, besloten hiervoor een 0-score in te voeren waardoor het een dure ronde voor hem was.

Na uitlezen van de Altis heeft Adrie contact met ons opgenomen want uit de log blijkt duidelijk dat de Altis zich niet vergist had. Zelfs een ervaren piloot als Adrie kan zich dus flink vergissen in hoe ver en hoe hoog er gevlogen wordt!

Na het verwerken van deze vlucht bleek er een flinke verandering in de daguitslag en het leek ins niet correct om dit zonder context aan te passen. We hebben er toen voor gekozen om alle piloten te benaderen met het probleem, dat wij als organisatie de sportieve houding van Adrie konden waarderen door een 0-score te schrijven maar ook dat we het correct vonden om die score alsnog op te nemen en zo volgorde van de top 5 overhoop te gooien.

Hier is door geen enkele piloot negatief op gereageerd en zodoende hebben we de score verwerkt en gepubliceerd zoals het er nu is.

zodoende wil ik ook van deze gelegenheid gebruik maken om alle deelnemers van die dag te bedanken voor in de eerste plaats de sportieve prestaties op het veld, maar vooral ook om hun sportiviteit bij de afhandeling van deze zaak. Chapeau!

Daarnaast wil ik ook voorzitter van de subcommissie Gerben van Berkum extra bedanken.

Het bleek niet makkelijk om een vervanger te vinden voor de wedstrijdleiding en op het laatste moment heeft hij zijn plannen voor die zaterdag gewijzigd om in Oosterland deze taak op zich te nemen om zo de eerste van ons seizoen door te kunnen laten gaan.

Voor zover ik het kan zien heeft hij dit uitstekend gedaan, en volgens mij heeft hij er ook best een leuke dag aan gehad. Dus nogmaals dank Gerben!  

Ondertussen zijn achter de schermen de voorbereidingen al aan de gang voor de volgende ronde in Losser en ik kijk er naar uit om er daar weer bij te zijn!! 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *