De kop is er af voor Seizoen 2019!!
De laatste 2 weken in de aanloop naar 6 april waren een beetje chaotisch omdat die 1ste wedstrijddatum iets eerder op de agenda stond dan de organisatie in zijn hoofd had.
Dit klinkt natuurlijk wat vreemd omdat we de agenda zelf hebben opgesteld, maar toen een oplettende deelnemer ons een trigger gaf betreffende de naderende dag schrokken we toch echt even wakker.
Dit wil echter niet zeggen dat we stil hebben gezeten gedurende de winter! Er is een nieuwe wedstrijdlaptop ingevlogen omdat de oude toch wel wat kuren begon te vertonen en de puntjes zijn nog wat verder op de i van het materiaal gezet waardoor de opbouw snel en vrij probleemloos kon geschieden.
Op een iets gewijzigde taakverdeling na is er verder niet veel aan de groep veranderd waardoor de voorbereiding verder goed verliep. Maar ik durf wel te stellen dat we de inschrijving wat te laat hebben geopend, waardoor we misschien wat potentiële deelnemers zijn misgelopen die het niet meer in hun privé-agenda konden inpassen.
Voor de volgende ronde beloven wij hier verbetering in.
Gelukkig wisten toch nog 24 piloten het inschrijfformulier op de site weer te vinden en konden we een goede indeling maken voor een dagje F5J-en op het mooie veld van Nijverdal.
We hebben de hele week braaf naar Nicolien en Piet geluisterd en de voorspellingen waren vrij goed. De dag zou bewolkt moeten beginnen met in de middag zon en aangename temperaturen en de wind zou de hele dag uit Oostelijke richting moeten waaien.
Helaas, of niet…dat leg ik later uit, liet het zonnetje wat op zich wachten waardoor de dag grijs begon en slechts iets minder grijs eindigde maar het windje bleef braaf en de temperatuur vond ik persoonlijk alles meevallen dus na het opbouwen en een korte briefing konden we volgens plan om 10:30 de 1ste ronde van start laten gaan.
De omstandigheden bleken niet makkelijk gedurende de hele dag. Het was zeker in de ochtend nog geen weer om onder de 100meter weg te kunnen komen en de 1ste rondes bleken de terughoudende starts en de veilige bovenwindse vliegrichtingen de juiste om de 1000’s te pakken.
Hier kwam wel ook een beetje geluk bij kijken want ondanks de egaal grijze lucht was er zeker wel thermische activiteit te bespeuren maar 10 meter te laag hangen kon al betekenen dat je er niet in mee kon klimmen. Bij meerdere rondes lagen er al modellen na 5 minuten (bijna) op de stip terwijl de tijd door anderen netjes vol werd gevlogen en hoe efficiënt en goed de modellen ook vliegen en afgesteld zijn……er zijn er niet veel die dat halen zonder een beetje thermiek op te pikken.
Zonder noemenswaardige problemen of oponthoud draaiden we de eerste 3 rondes weg zodat in de korte lunch pauze, waarbij MVC Nijverdal voor broodjes frikandel en kroket voor de innerlijke mens wist te zorgen, een tussenstand op kon worden gemaakt.
Hier leek de eerste grote klap door de top al wel gemaakt met een flink gat tussen het podium en de rest van het veld maar niets bleek minder waar. De dag bleef grijzer dan Nicolien had beloofd, de omstandigheden bleven erg lastig in te schatten en alle piloten moesten blijven vechten om de juiste lucht te vinden en daar in te blijven.
Ik heb voor het eerst de wedstrijdleiding op mijn schouders gehad en daardoor had ik ook voor het eerst direct zicht gehad op het verloop van de wedstrijd-scores en dit was werkelijk sensationeel!
Met elke gevlogen ronde zag ik de hele ranglijst omgegooid worden. Waarbij de top 5 ook steeds dichter bij elkaar kroop. Enige afwijking hierin waren Pascal van Ool en Frank van Melick die vanaf ronde 2 tot ronde 5 stuivertje aan het wisselen waren om de 1ste plaats.
De rest van het veld wisselde zo vaak en zo radicaal dat ik dit niet heb kunnen bijhouden laat staan hier benoemen. Wat wel opviel en ik niet ongenoemd wil laten: Rob Mietus deed voor de 1ste keer mee aan een f5j wedstrijd en na een moeizame start begon hij gestaag te klimmen in de rangschikking en wist de dag af te sluiten met 91,25% scoren en een uitstekende 8ste plek!
Wat later in de middag begon er een zonnetje door te breken en dat leek voor iets meer voorspelbare omstandigheden te zorgen. De starthoogtes gingen bij sommigen wel wat omlaag maar makkelijker werd het er niet van, een paar piloten hebben toch een heel eind moeten lopen om hun modellen weer op te halen na een buitenlanding. Gelukkig heeft bij mijn weten iedereen vandaag zonder schade de dag afgesloten!
Waar in de ochtend 170 tot zelfs 220 meter nodig was, werden nu al vanaf zo’n 80 meter hoogte de 1000’s gepakt maar zoals gezegd was het nog steeds niet makkelijk waardoor er zelfs tussen ronde 5 en 6 nog een enorme verschuiving in de lijst plaats vond.
Adrie van Brouwershaven had zich in de middag met Oosterbuur Nils Winkler in de 99% scores gevlogen en samen met Pascal en Frank leken deze 4 heren in de 6e ronde het podium te moeten gaan verdelen.
Om Olaf Mol maar even te citeren (en excuses daarvoor, ik ben nu eenmaal ook een Formule1 liefhebber) “Het venijn zit in de staart” en toen het spreekwoordelijke stof van die laatste ronde was opgetrokken was de rangschikking nog maar weer eens flink veranderd.
Jeroen Kole was samen met Pascal de enige die in alle 6 de rondes de tijd vol wist te vliegen en na aftrek van de schrap-ronde wist hij ogenschijnlijk uit het niets de 3de plek net voor Frank weg te kapen. Nils Winkler pakte de 1000 in zijn 6de ronde en stelde daarmee zijn 2de plek veilig. Tevens deelde
hij daarmee ook nog eens zo’n harde klap aan Adrie uit, die zelf helaas geen lekkere ‘6de’vloog, dat deze naar een 7de plek terug viel. Zo dicht zat het veld toch nog bij elkaar!
Pascal van Ool bleek de hele dag het meest constant en op hoog niveau te presteren en heeft daarmee de winst naar zich toe getrokken.
Ik heb werkelijk genoten van dit stevige robbertje zweefvliegen en ik hoop dat iedereen er ondanks het tegenvallende temperatuurtje (ik was de enige met korte mouwen geloof ik) er ook een mooie dag aan hebben over gehouden!
Hartelijke groet,
Justus Moree